Groep 1-2 D
Assalamoe aleikoem jongens en meisjes, papa’s en mama’s en iedereen die onze site bezoekt,
Op Hidaya hebben we vier kleutergroepen. In groep 1/2 D werken juf Necla (ma-di-wo-do) en juf Janne (vr).
In groep 1-2 D leren we heel veel.
We gebruiken hiervoor verschillende lesmethodes: Schatkist, Rekenplein en De Vreedzame School. Ook spelen we rekenspelletjes van Met sprongen vooruit.
Spelend en ontdekkend leren in een rijke leeromgeving staat centraal. In de klas werken we met een vaste kring en verschillende hoeken die gedurende het thema worden aangepast, bijvoorbeeld een rekenhoek, een lees- schrijfhoek, een bouwhoek, een verteltafel, een knutselhoek en een themahoek. De rekenhoek kan tijdens een thema zomaar veranderen in een winkeltje, een sorteercentrum of een plek waar we met de beebot leren programmeren. De themahoek is soms een dokterspraktijk, soms een bibliotheek, soms een ruimtehoek, een plek waar plantjes groeien of een podium waar opgetreden kan worden. Samen met de leerlingen ontwikkelen we de verschillende hoeken tijdens het thema, zodat de leerlingen medeverantwoordelijk zijn en daardoor mede eigenaar worden van hun eigen leeromgeving. Die medeverantwoordelijkheid vinden we erg belangrijk. Het vergroot de betrokkenheid van de leerlingen. We werken ook met taken. Elke leerling krijgt een eigen taak in de klas, bijvoorbeeld het digibord aanzetten, de gymschoenen uitdelen, de tafeltjes schoonmaken, de stoelen klaarzetten. Leerlingen voelen dat het er toe doet dat ze er zijn en dat hun inbreng belangrijk is. We horen bij elkaar, zorgen voor elkaar, helpen elkaar en hebben elkaar nodig.
Wat doen we dan op zo’n hele dag op school? Iedere dag gaan we op avontuur met Pompom en Loeloe uit de methode Schatkist. Samen bekijken we de dagplanning, het weer en de jaarkalender. We doen allerlei activiteiten. In deze (kring)activiteiten leren we nieuwe woordjes, klanken, rekenen en nog veel meer.
In de klas spelen en werken we graag met de werkjes uit de kast en in de hoeken. We gebruiken hierbij het digikeuzebord, zodat duidelijk is wie wat aan het doen is en wat je al gedaan hebt. De juf kiest uit welke werkjes en hoeken je kunt kiezen. Daarnaast doen we ook allerlei werkjes in een soort circuit. De juf kiest daarvoor de werkjes uit die de leerlingen dan gedurende de week allemaal uitvoeren. Zo komen alle ontwikkelingsgebieden aan bod.
De juf leest vaak voor uit mooie prentenboeken en we hebben ook een digibord in de klas waarop we met de juf allerlei taal- en rekenspelletjes kunnen doen en waar we bij de lessen mooie platen en filmpjes kunnen bekijken.
Gedurende de dag eten we samen fruit en brood. Ook mag uw kind wat te drinken meenemen, het liefst water, thee of aanmaaklimonade in een fles of beker. De kinderen mogen geen pakjes mee naar school nemen. In verband met pinda allergie van enkele van onze leerlingen, eten we in de kleuterbouw GEEN pindakaas.
De groepen 1 en 2 krijgen 2x per week een half uur godsdienstles van juf Reyhan. Hierbij leren de kinderen dat Allah de Schepper is dat we Hem dankbaar zijn voor alles wat Hij voor ons doet. Door middel van liedjes leren we de kinderen de islamitische manier van groeten, wat we zeggen voor en na het eten, wie onze profeet is, enz. Daarnaast leren we de kinderen soera al fatiha, soera ikhlas en soera an nas.
We gaan 2 x per week naar de gymzaal voor gymles. Zorg dus dat je gymschoenen op school hebt. Deze verzamelen we in de bak naast de kapstokken en deze blijven op school zodat we ze altijd kunnen gebruiken als dat nodig is. Het is fijn als de kinderen zelf hun schoenen aan en uit kunnen trekken.
Als het mooi weer is, spelen we lekker buiten met fietsen, karren en allerlei spullen voor in de zandbak. Als het regent, kan het zomaar zo zijn dat we een keertje extra naar de gymzaal gaan.
Op Parro kunt u al onze avonturen in een beschermde omgeving bekijken.
Zodra uw kind op onze school gestart is, krijgt u een mail met gegevens om aan te melden.
Het is heel goed om thuis aandacht te hebben voor de ontwikkeling van uw kind. Samen proberen we het beste uit uw kind te halen. Via de app Parro ontvangt u elk thema / blok ouderbrieven van ons thema van Schatkist en kletskaarten van De Vreedzame School met tips voor thuis, zodat u ook thuis kunt aansluiten op wat er op school aangeboden wordt.
Hieronder wat extra tips om samen met uw kind te werken aan zijn of haar ontwikkeling:
- Ga regelmatig met uw kind naar de bibliotheek. Een lidmaatschap voor kinderen is gratis. U kunt hier boeken lenen, maar ook ontwikkelingsmateriaal dat aansluit bij de werkjes die uw kind op school moet maken, bijvoorbeeld puzzels, piccolo, domino, rijmspelletjes etc. Vraag er eens naar aan de medewerker van de bibliotheek!
- Bespreek met uw kind hoe de dag was: wat heb je gedaan op school? Met wie heb je gespeeld? Wat vond je het leukst? Welke dag was het vandaag? Welke dag is het dan morgen? Welke dag was het gisteren? Kies hiervoor een moment, bijvoorbeeld tijdens het avondeten aan tafel of 's avonds als u uw kind naar bed brengt.
- Oefen met uw kind het schrijven van de eigen naam, de kleuren, tellen (ook in sprongen van 2, terugtellen), puzzelen, kralen rijgen, kralen patronen namaken (bijvoorbeeld met strijkkralen), bouwen (met blokken of lego), prikken, (uit)knippen, netjes kleuren, tekenen
- Betrek uw kind bij de dagelijkse dingen waar u mee bezig bent. Dit is heel erg leerzaam. Bijvoorbeeld: laat uw kind meekijken bij het koken (afwegen/ afmeten met de weegschaal of met een maatbeker), laat uw kind eens betalen bij het boodschappen doen en kijk wat het wisselgeld is (is elk muntje even veel waard?).
- De zelfredzaamheid van uw kind is erg belangrijk. Oefen thuis ook eens : bijvoorbeeld met veters strikken, zelf de rits van je jas dicht maken, netjes naar de wc gaan, netjes eten.
Wilt u met uw kind oefenen voor school op internet?
Kijk eens op http://kids.kennisnet.nl en www.bobo.nl of informeer naar squla.
Hier vind je leuke en leerzame spelletjes die aansluiten op de ontwikkelingsmaterialen die we gebruiken in de kleuterklas.
Groetjes en tot ziens Insha'Allah!
Juf Necla en Juf Janne